Story 4 - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Ashley Porton - WaarBenJij.nu Story 4 - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Ashley Porton - WaarBenJij.nu

Story 4

Blijf op de hoogte en volg Ashley

31 Maart 2016 | Sri Lanka, Anuradhapura

Heeeee Hollllllland,

Weer een berichtje vanuit het WARME (39 graden) Sri Lanka.
We zijn mee geweest met een Unicef project. We gingen naar een heel arm gezin om daar te helpen. Ze hadden een zelf gebouwd 'huis', je kunt je niet voorstellen hoe armoedig het was... De muren bestonden uit houten palen met de ruimte daar tussenin opgevuld met modder, wat als muur diende. Er was een kleine ruimte met 1 bed, waar 2 ouders en 3 kinderen moesten slapen. Er lag een babytje op de vieze grond, deze was kortgeleden aangevallen door een aap en gebeten in zijn oor. Verder moest dit gezin elke avond vuur maken om de wilde olifanten weg te jagen...... Het leven van die mensen is verschrikkelijk, maar de liefde is ongelofelijk. Hoe liefdevol de kinderen en moeder tegen elkaar deden was echt bizar om te zien. Ze hebben niks, maar wel heel duidelijk elkaar!

Verder beginnen we hier al echt te leven als de locals. We gaan soms op de fiets naar het meer (wat echt kapot ver is haha, work out), dan kunnen we daar lekker afkoelen. Je moet als vrouw wel in kleding zwemmen en kan niet zonnen. Maar het is echt lekker, je krijgt daar ook gratis een dr. Fish behandeling. Dan gaan we in onze natte kleding terug op de fiets en zijn we binnen 5 minuten wel weer droog. :) Wat een zwaar leven hé.

Verder besloten Tessa en ik met pasen ook 3 dagen vrij te nemen en te vertrekken naar Trincomalee. We gingen met de lokale bus. Geen airco, stinkende oksels tegen je aan en alleen maar locals die schaamteloos naar ons staren. Goed ik besloot maar zoals ik dat zo goed kan lekker m’n ogen dicht te doen. Wij kwamen aan op het busstation waar we alweer aangevallen worden door Srilankaanse mannetjes “tuk tuk?” waarop Tessa 1x heel boos NOO zegt en ze allemaal schrikken haha. We gaan op zoek naar een wc en vinden een oude zwerver die we 10 RS (0,06€) moeten geven om ‘zijn wc’ in te mogen. Ik kies tegenwoordig voor het gat i.p.v. de normale wc. Want echt zo’n gat is een stuk schoner geloof me.

Toen we aankwamen bij het hotel kwamen er 2 schattige jongetjes van een jaar of 5, ze gaven me bloemetjes en we gingen het hotel in. 10 stappen van het strand verwijderd, een goede kamer, een menukaart die elke dag veranderd en die aan de muur hangt? Een parelwit zacht zandstrand en een diepblauwe heldere warme zee. We gingen lekker naar het strand, ik ging op het zand liggen i.p.v. op een bedje omdat het zo heerlijk zacht was. Opeens schrik ik van een hond die bij mij op m’n handdoek komt liggen. Neeee niet verstandig, ik sta op en probeer ‘m weg te jagen.. Hij is niet onder de indruk. Ik trek m’n handdoek weg en hij denkt dat ik wil spelen, eindstand: de ranzige zwerfhond begint zijn tanden in mijn handdoek te zetten. O M G. Uiteindelijk win ik en loop ik verslagen naar een strandbedje. Tessa besluit me te verlaten voor een douche en ik geniet nog van een zonsondergang in m’n eentje op het prachtige maar echt PRACHTIGE strand.

We besloten alles wat in Trincomalee te bezoeken was in 1x te doen, dus regelde we een tuk tuk driver voor de hele dag (12,50€ hele dag). We gingen langs de ‘golden temple’ waar een ceremonie was, ze vergassen Ganesha met heel veel wierook, offeren heel veel mango’s, bananen en ananassen en bidden allemaal. Leuk om even te zien. Na veel andere bezoekjes die ik jullie zal besparen gingen we naar de heetwaterbronnen van Kanniya, dit was dus heel anders dan we voorstelde hahaahahha. Wij hadden onze bikini meegenomen omdat we dachten dat we daar wel konden zwemmen. Er wordt beweerd dat het water helende eigenschappen heeft. We kwamen dus aan bij 7 kleine putjes met gloeiend heet water. Er was 1 man met een theedoek omgeslagen die zich via een emmer aan het wassen was. Wij een beetje teleurgesteld maar wel erg benieuwd naar het water besloten op de rand te zitten en onze voeten in het water te doen. Het was heerlijk je voelde al je spieren in je voeten ontspannen en toen kwam Tessa met het geniale idee er gewoon in te gaan. We wachtte tot de man weg was en daar gingen we, snel onze jurk uit en hup in de put. Het was net groot genoeg voor mij en als ik een beetje door me knieën zakte kon ik koppie onder. Wauw wat was dat heerlijk. Toen kwamen er 2 mannen aanlopen, in de stress toen ze ons in de putten zagen. MOCHT JE ER BLIJKBAAR NIET IN. OMG hahahah, WE HEBBEN HET HEILIGE WATER VERPEST DENK IK. Ik kan niet stoppen met lachen, het is echt heel erg. Er zijn 7 putten en wij chillen er allebei in 1. Oftewel nu nog maar 5 heilige putten??? Ohhh wat erg hé, ik ging nog wel sorry zeggen, maar hij was niet boos, hij weet alleen nog niet dat mijn zonnebrand nu in die heilige heetwaterbron drijft. Alle mensen die zich nu daar gaan wassen, met keurig een emmertje vullend uit de put worden voortaan door mijn zonnebrand water gereinigd...... :O

Daarna waren we net een romantische strandwandeling aan het maken toen de hemel los barstte. We vluchtte het eerste beste terras die we tegen kwamen op. We kwamen erachter dat het bij een onwijs groot luxe hotel hoorde. Ik ging het hotel binnen en kwam in een wc zo luxe niet normaal. Toen ik eruit liep botste ik tegen een jongen op, hij had een shirt aan waar ‘massage’ op stond. Ik raakte met hem aan de praat en hij vertelde dat hij in de spa werkte in het hotel. Ik liep met hem mee en pas 20 min later, nadat ik het hele boek met massage behandelingen had bekeken, 2 voor de prijs van 1 én 15 minuten extra had geregeld ging ik terug naar Tessa. Ik rennend door de regen met een onwijs een happy face. Tessa keek me raar aan, waarnaar ik haar vertelde dat ik een massage voor ons had gefikst voor spotgoedkoop. Wij allebei heel blij en kregen daar een massage niet normaal zo goed. Aangezien deze mensen dachten dat we gasten waren in het hotel besloten we dit maar zo te laten… We hebben eigenlijk de hele middag verder in het hotel gecrasht.

De volgende dag gingen we naar Pigeon Island. Allereerst moesten we met z’n allen de boot in de zee duwen, wat al een hele klus was aangezien de zee onrustig was. Maar daar gingen we, het was 20 minuten varen naar Pigeon Island. Echter moesten we onderweg even stoppen ergens vlakbij de kust, de gids sprong overboord met een soort thermoskan in zijn hand om de tickets te halen? We hadden betaald bij het hotel en waren nog lang niet bij Pigeon Island… Maar oke?! Toen lagen we daar dus schommelend in de zee… ik voelde het al, ik werd zeeziek. Ik had nog zo tegen Tessa gezegd, zolang we maar niet gaan dobberen komt het goed maar helaas het was al gebeurd verdorie. Na ongeveer 10 minuten zeeziek gedobberd te zijn vieren we verder, ik inmiddels met een lichtgroen hoofd. We kwamen aan op het eiland wat echt adembenemend was. Het was nog vroeg dus lekker rustig. Ik besloot me niet aan te stellen en door te gaan, ook al was ik echt al kotsmisselijk. We kregen allemaal flippers, een bril en een snorkel en daar gingen we. Geen tijd om te oefenen, meteen achter de gids aan. De snorkel was niet helemaal top, ik kreeg regelmatig een slok water i.p.v. lucht binnen en m’n bril besloeg heel veel of er kwam een plasje water rondom m’n neus te liggen. Maar de onderwaterwereld was zo ontzettend betoverend dat ik het allemaal voor lief nam. Het begon ook nog te regenen, maar daar hadden we geen last van. Daar gingen we dan, ik direct achter de gids. Allereerst moesten we over het koraal heen zwemmen, heel voorzichtig want dit is heeeeel scherp. Er verschenen 1000’en vissen. Vissen met kleuren en patroontjes die ik nog nooit had gezien. Het is niet te beschrijven wat daar allemaal zwemt, zo ontzettend mooi. Alleen al geobsedeerd door de prachtige vissen en mijn misselijkheid proberen te vergeten, wees de gids naar de bodem. Ik zag het niet dus dook hij naar de bodem. Daar verscheen een GIGANTISCHE WATERSCHILDPAD. Wat een ding niet normaal, de schildpad besloot te gaan zwemmen. Hij kwam omhoog en ging vlak onder de watervlakte zwemmen, af en toe met z’n koppie boven water. Wij achter de schildpad aan. Ik was echt onder de indruk, hij was zo groot. Vervolgens gingen we verder, ik moest af en toe boven water komen om een slok water uit te tuffen, m’n bril schoon te maken en op adem te komen. Ook al adem je door zo’n snorkel stokje, je hebt het gevoel dat je te weinig zuurstof binnen krijgt. Ondertussen werd ik steeds misselijker, omdat je als het ware weer aan het dobberen was in het water. Dat evenwichtsorgaan van mij is echt een probleem, ik was inmiddels donkergroen. Maar ik besloot niet op te geven, dit was té mooi. De gids begon wild te zwaaien onder water en daar zag ik hem EEN HAAI!!! Ik schrok zo dat ik onder water gilde, waardoor ik een slok water binnenkreeg en uit reflex pakte ik ook nog eens de hand van de gids vast. Hahaha omg arme jongen. Ik ging snel boven water om m’n snorkel opnieuw in te doen, de gids kwam ook boven luid lachend. We gingen weer kijken, ik zocht om me heen waar de haai gebleven was, hij wees achter mij. Daar zwommen 3 haaien van ongeveer 1,5 meter!!!! WOW. Nieuwsgierig maar toch een beetje bang bleef ik op een afstandje, maar al snel bleek dat de haaien helemaal geen oog voor ons hadden. Daarom besloot ik dichterbij te gaan. Ik zwom naast de haaien, hoe vet was dit!!!!!!!!!!!!!!!

Verder had ik van tevoren aan mijn reis naar Sri Lanka veel verschillende scenario’s bedacht, scenario’s van dingen die konden gebeuren terwijl ik aan de andere kant van de wereld zat. Maar mijn oma kwam er eigenlijk in geen één voor... Ik had echt het idee dat ze 100 jaar oud zou worden. Maar wat is er nou gebeurd oma? Van de één op de andere dag is ze er tussen uit geknepen... Ik ben verbaasd, geschrokken en verdrietig. Dit was niet de afspraak... Ik heb wel afscheid van haar genomen voordat ik weg ging, maar niet op deze manier. Vandaag was de uitvaart en wat is het dan verschrikkelijk om zo ver weg te zijn.. :(

Maar het leven gaat door.. Gelukkig heb ik hier een prachtige stage waar ik veel voldoening uit haal, ik heb alweer 9 meisjes naar school kunnen laten gaan!!

Doei lieve vrienden & familie.
Tot snel xxxxxx

  • 31 Maart 2016 - 20:36

    Pa:

    Geweldig verhaal wederom. We zijn trots op je.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Anuradhapura

My new life

.

Recente Reisverslagen:

13 Juni 2016

Laatste reisverslag

27 Mei 2016

Haiyoooooo

30 April 2016

11 weken

31 Maart 2016

Story 4

16 Maart 2016

1 maand
Ashley

Neem een kijkje in mijn leven in Sri Lanka !

Actief sinds 25 Feb. 2016
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 5317

Voorgaande reizen:

14 Februari 2016 - 18 Juni 2016

My new life

Landen bezocht: