Haiyoooooo - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Ashley Porton - WaarBenJij.nu Haiyoooooo - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Ashley Porton - WaarBenJij.nu

Haiyoooooo

Blijf op de hoogte en volg Ashley

27 Mei 2016 | Sri Lanka, Anuradhapura

Na een lange tijd weer een verhaaltje van mij. We hebben een zware periode gehad hier en ik merk echt aan mijn lichaam dat ik op ben... Kan ook niet anders want ik heb bloedarmoede, calcium tekort, zwaar slaaptekort en weet ik veel wat allemaal nog meer. Maar ik weet zeker dat als ik over 3 weken thuis ben, ik Sri Lanka zooooooo erg ga missen. Ik ben verliefd geworden op; het land, de mensen, de cultuur & de heerlijk relaxte houding. Ik weet niet hoe ik ooit weer in het leven in Nederland ga passen en dat wordt ook best wel wennen denk ik. Maar ik heb ook wel weer zin om naar huis te komen, lekker bij mijn lieve vriendinnen en familie zijn én eindelijk weer meer dan 3 uur per nacht slapen. Ik besef me, ik ben nu toch wel al heel lang weg!

Tessa en ik gingen na een paar weken keihard bikkelen op stage 10 dagen reizen naar het zuiden. Dit was een reis waar we al de hele stage periode naar uit keken. Onze eindreis waar we alleen maar zouden chillen. We gingen naar de bounty witte stranden, surfles nemen en kapot hard bakken in de zon. Maar toen we eindelijk in het zuiden aankwamen na 8 uur reizen regende het, en de volgende dag regende het weer en de dag daarna weer en dit was alle 10 dagen zo. Dit was echt zo'n tegenvaller, we vulde de dagen wel goed op maar alsnog was het echt jammer. Het was bedoeld als een reis waardoor we zouden opladen, maar ik kwam uitgeput en ziek terug. We gingen o.a. naar de jungle; wat een leuke trip hoort te zijn. Maar het regende zoooooo ontzettend hard (tropisch REGENwoud) dat we eigenlijk alleen maar bezig waren met onze paraplu boven het hoofd te houden en niet te vallen. Want we namen letterlijk een route door de jungle, het water, losliggende stenen etc. We hadden onze sokken over onze broek en onze schoenen en sokken helemaal ingesmeerd met zout tegen de bloedzuigers, maar helaas na 5 minuten had ik al een paar bloedzuigers op mijn schoenen. Paniek! Help roepen naar de gids, die ze eraf haalde. Maar op een gegeven moment moest ik het zelf maar doen, soms trapte ik ze er af met m'n schoen, soms haalde ik ze eraf met mijn hand, soms zogen ze zich vast aan m'n vingers en soms waren ze met zoveel dat ik ze niet meer optijd van mn schoen kreeg. Ze kropen door de gaten van mijn veters in mijn schoenen en kropen via mijn sokken omhoog. MIJN GOD WAAR WAREN WE MEE BEZIG? Het leek wel alsof we straf hadden i.p.v. een leuke jungle tocht. Echt het huilen stond me nader dan het lachen, en dan moet je je dus voorstellen dan kom je helemaal onderkoeld en vies terug van de jungle en wil je lekker douchen. Máár dames en heren welkom in Sri Lanka waar de stroom weer eens uit was & de douche weer koud. Lekker hoor.....

Het zuiden was dus eigenlijk zo slecht dat we wel alles hebben bekeken maar besloten na een paar dagen terug te reizen richting het binnenland waar wij wonen. Weer een flinke reis van een uur of 8. Waarbij we een heel groot stuk met de trein hebben gedaan.. En die trein ging dus langs het plaatsje waar de volgende ochtend de flinke modderstromen ontstonden.. Waardoor dus heel veel mensen vermist en dood zijn.. En daar kwamen wij dus langs, slechts een paar uur daarvoor. Heel eng idee, maar blij met het engeltje op onze schouder. Thankgod!!!!!!
Waar wij wonen zijn we gelukkig veilig en regent het niet, het is eerlijk gezegd zo warm dat ik al dagen niet slaap. Ik zie het 3, 4, 5, 6 uur worden. Soms ga ik eruit om een koude douche te nemen rond een uur of 4.. Maar alsnog lukt slapen niet, terwijl ik zo moe ben maar blijkbaar té moe om in slaap te komen..

We kregen trouwens een warm welkom toen we thuis kwamen, waarbij er een slang van ongeveer 2 meter in het huis rondkroop. Maar hé die is niet giftig hoor zeggen ze hier dan, hij zoekt alleen maar naar kikkertjes. Maar achjoh er springen maar een stuk of 10 kikkers in mijn badkamer rond dus niks aan de hand?! Als jullie binnenkort niks meer van me horen heeft die slang me sws gewurgd in m'n slaap. Ik heb dus ook een deur waar ALTIJD de deurklink vanaf valt. Dus stel dat beest zit in m'n kamer moet ik eerst even zoeken naar m'n deurklink die meestal ergens ver onder m'n bed ligt. Behalve dat die slang en die kikkers hier dus rondspoken hebben we ook een kakkerlakken nest in huis. Die zich vanuit de keuken verspreiden door de gang. Gelukkig laten ze mijn kamer met rust, maar alsnog is het elke dag uitkijken waar je loopt want voor je het weet sta je er weer op 1tje. En je kent het verhaal wel, zodra je op een kakkerlak staat komen er heeeeeel veel nieuwe uit. KAPOT RANZIG. Ook ben ik die salamanders wel zat, wat die dus doen hé die klemmen zich vast aan het plafond, nou prima blijf lekker hangen. Maar als ik dan bijvoorbeeld aan het pinnen ben (dan sta je in een heel klein benauwd hokje) denken ze hé leuk, VANONDEREN en laten zich naar beneden vallen en geven mij een mini hartaanval. En als we dan denken dat we alles hebben gehad, komt er nog een eekhoorn in mijn kamer? Ja een eekhoorn en nee die zijn niet zo schattig als ze lijken. Maar goed ik zou me lekker veilig moeten voelen in m'n klamboe waar de slang, eekhoorn, kakkerlakken en kikkers me met rust laten maar neeeee hoor. Er heeft dan weer lekker een spin (nee geen nederlandse spin, maar gewoon een facking mini vogelspin) z'n nestje daar gebouwd. HOE KOM JE IN MIJN KLAMBOE?!?! Waar ik dus momenteel leef met the struggle elke avond, wat doe ik? Klamboe ja of nee? Ja is geen muggen maar spinnen, nee is geen spinnen maar muggen hmmm. Haiyooooooo (wat je in Sri Lanka op alles zegt wat vervelend is).

Behalve die struggles met de beesten ben ik nog heel erg ziek geweest, waaronder koorts en antibiotica. Haiyoo niet echt chill om hier ziek te zijn, want je kan hier niet lekker in je bed liggen en tv kijken. Sterker nog ik heb al 14 weken geen tv gekeken & met 39 graden koorts in een ruimte van 40 graden liggen met een ventilator die een snelheid van 10 km/h heeft werkt net echt. Gelukkig ben ik weer beter, maar nu is Tessa heel erg ziek. Zo ziek dat ze zelfs midden in de nacht naar het ziekenhuis moest, waarbij het ziekenhuis hier dus ook niet al te veel voorstelt en je het gevoel hebt dat ze je onderzoeken met zo'n speelgoed ziekenhuissetje maar ze wel medicijnen voorschrijven alsof het niks is. Al met al kan het dus wel wat beter.

Ook is het wel grappig dat ik hier gediscrimineerd word. Ik was met wat vrienden naar een tempel, waar IEDEREEN dus gratis naar binnen mag en gewoon lekker rondkijken maar ik als blonde blanke val natuurlijk op en werd serieus door de politie 4 gigantische trappen omhoog gevolgd, of ik even een kaartje kon kopen. Waarbij mijn vrienden uitleggen dat ik geen toerist ben en hier woon, maar dan zeggen ze "but she is white, so buy a ticket please". Haiyo.

Maar goed behalve al dit negatieve gedoe, leef ik nog steeds, geniet ik nog steeds, is dit nog steeds de ervaring van mijn leven & ben ik nog steeds blij dat ik hier ben. De meisjes gaan goed, de workshops werken echt heel goed, ik heb een super mooie doucheruimte voor ze kunnen bouwen & Tessa en ik hebben hier leuke vrienden gemaakt. Het is absoluut de ervaring van mijn leven, niemand behalve Tes zal ooit kunnen begrijpen wat ik hier heb meegemaakt. Maar jeetje wat gaaf dat ik dit echt doe zeg.

Nu nog 3 weken vlammen hier & vooral genieten en dan kom ik alweer naar het koude Nederland......

Tot snel
XXXXXXXXXXXXXXXXX

  • 27 Mei 2016 - 20:06

    Papa:

    Wat een verhaal weer !! Wat een bikkel ben je !!! Wat een ervaring. Als je straks 80 bent herinner je dit nog steeds.
    Nog even doorbijten en genieten tegelijkertijd.

    X Pa

  • 28 Mei 2016 - 07:20

    Marian Hagenbeek:

    Lieve Ashley,
    Wat een mooi verhaal en inderdaad naast de leuke bezigheden, hebben jullie ook heel wat meegemaakt. Deze paar maanden zullen jullie inderdaad nooit vergeten maar ik ook niet. Tessa geeft iedere keer aan dat ze het zo heeft getroffen om met jou dit avontuur mee te mogen maken. Een vriendin voor het leven, zegt ze iedere keer. Nou Ashley, onze deur staat altijd voor je open!

  • 28 Mei 2016 - 08:09

    Coby Viergever:

    Lieve Ashley,
    Toen ik terug was uit Nicaragua in 1974 na een verblijf van een jaar had ik vreselijke heimwee naar de mensen, het land en de relaxte manier van leven ondanks hun armoede.
    Dus ik begrijp dat dit een hele belangrijke periode is in je leven die je nooit zult vergeten.
    Je zult in het begin zeker terugverlangen naar Shri Lanka, ondanks alles.
    Toen wij dit jaar in april terug kwamen uit Nicaragua ik weer dat gevoel: ik wil terug.
    En als ik gezond mag blijven wil ik over 3 jaar nog een keer daar heen.
    Als je in zo'n land ziek bent voel je je veel zieker dan in Nederland.
    Maar hieruit blijkt weer: Hollanders zijn overlevers en kunnen zich heel goed aanpassen.
    Ook het besef hoe goed we het hier hebben, van alles voorzien.
    Hoop je gauw te zien en natuurlijk de foto's te bekijken. Kun jij ook de foto's uit Nicaragua zien. Vooral de verschillen in leefomstandigheden.
    Max en ik wensen je nog een fijne tijd, sterkte bij het afscheid. Goede vlucht terug.
    Jullie zijn KANJERS. Alle respect.

    Liefs van je tante Coby.
    En natuurlijk groeten van ons allemaal.

  • 01 Juni 2016 - 20:43

    Francine:

    Hoi Ashley, hou je taai!!!!! Het is nu niet makkelijk maar het einde is in zicht en dan je terugkijken op een megaprestatie. Veel groeten, francine raadsma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Anuradhapura

My new life

.

Recente Reisverslagen:

13 Juni 2016

Laatste reisverslag

27 Mei 2016

Haiyoooooo

30 April 2016

11 weken

31 Maart 2016

Story 4

16 Maart 2016

1 maand
Ashley

Neem een kijkje in mijn leven in Sri Lanka !

Actief sinds 25 Feb. 2016
Verslag gelezen: 415
Totaal aantal bezoekers 5306

Voorgaande reizen:

14 Februari 2016 - 18 Juni 2016

My new life

Landen bezocht: